Lastik sökme-takma işlemi nedir?

Uzman kişilerce yapılması gereken lastik değiştirme işlemi; jantın sökülmesi ve takılması, lastiğin sökülmesi ve takılması, yüzeylerin fırçalanması, balans ayarı, ön düzen kontrolü, supapın değiştirilmesi ve son olarak lastiğin doğru hava basıncı değerinde şişirilmesi işlemlerinin tamamını kapsar.

Lastik nerede değiştirilir?

Araç bakımının olmazsa olmaz bir parçası olan lastik değiştirme işlemi güvenilir bir servis noktasında, uzmanlar tarafından yapılmalıdır. Lastik ve araç bakımında size garantili bir hizmet anlayışı sunan ALPLAS, lastik sökme-takma işleminde ve sonrasında hiçbir hatanın oluşmasına mahal vermeden profesyonel hizmet sunar.

Yeni lastik neden arka tarafa (arka dingile) takılır?

Araç yol tutuşunu kaybettiğinde, önden kayan bir aracı kontrol etmek arkadan kayan bir aracı kontrol etmekten daha kolay olacaktır. Bu nedenle ALPLAS uzman personeli, yeni lastikleri her zaman arka dingile takar. Yeni lastikleri arka dingile takmak; lastiğin patlama riskini azaltır, fren esnasında ve virajlarda daha iyi yol tutuşu sağlar ve suda kızaklama riskini en aza indirir. 

Lastikte doğru basınç değeri

Lastikler size maksimum performans ve fayda sağlayacak şekilde üretilir. Bu faydayı sağlamanın birinci koşulu; araç üreticilerinin tavsiyesi doğrultusunda, araca uygun ebatta lastik seçimiyse, ikinci koşul da; seçilen lastikleri araç üreticisinin tavsiyeleri doğrultusunda doğru basınç değerinde kullanmaktır. Her ne kadar en son teknolojiyle üretilmiş, en kaliteli lastiği seçmiş olsanız da, eğer lastikleriniz doğru basınç değerinde değilse, lastiklerinizden tam anlamıyla fayda sağlayamıyorsunuz ve sürüş güvenliğinizi tehlikeye atıyorsunuz demektir.

Lastikte doğru basınç neden önemli?

Lastik basıncının doğru seviyede olması güvenli sürüş, uzun ömür ve yakıt tasarrufu açısından büyük önem taşır. Lastik basıncının araç üreticisinin tavsiye ettiği değerden daha düşük veya daha yüksek olması, aracın yol tutuşunu, lastiğin performansını ve dayanıklılığını olumsuz etkiler. Hatta bu durum ciddi kazalara sebep olabilir.

Düşük hava basınç değerinde kullanılan lastikler, lastiğin yol tutuşunu ve direksiyon hakimiyetini azaltarak, ıslak zeminde fren mesafesini uzatır. Aynı zamanda aşırı ısınacağından patlama riski artar.  Bu da hem sizi, hem sevdiklerinizi, hem de trafikteki diğer sürücüleri riske atar. 
 

Lastikte düşük basınç neden tehlikeli?

Lastiklerde düşük hava basıncı, lastiğin aşırı esneyerek ısınmasına sebep olur. Bunun sonucunda lastiğin yolla temas yüzeyi bozulur ve yol tutuşu azalır. Aynı zamanda araç kontrol kaybı riski ve fren mesafesinin uzamasıyla ciddi kaza riskini arttırır. 
 

Kış lastiği nedir?

Hava sıcaklığı +7°C’nin altına düştüğünde, yaz lastikleri sertleşerek kış koşullarında yetersiz kalır; yol tutuşu azalır, fren mesafesi uzar. Lastik sırtında bulunan kanallar da su tahliyesi için yetersiz kaldığından, suda kızaklanma riski artar. Kış lastikleri ise kış koşulları ile baş edebilecek şekilde üretilir. Kış lastiklerinin sırtında bulunan kanallar suyu kolayca tahliye edebilecek yapıdadır. Bu sayede suda kızaklama riski ortadan kalkar. Hava sıcaklığı +7°C’nin altına düştüğünde, üretildikleri teknoloji sayesinde kış lastikleri yaz lastikleri gibi sertleşmeyeceği için, ıslak, karlı ya da buzlu zeminde yol tutuşu daha fazla, fren mesafesi daha kısadır.

Ölçümler sonucunda kış sürüşü özelliklerini belgeleyen tek işaret dağ üzerinde kar tanesi sembolüdür. Bu sistem Amerikalı ve Kanadalı lastik imalatçıları tarafından geliştirilmiştir. Üç Zirveli Kar Tanesi anlamına gelen 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake) kısaltması ile bilinir.

Bununla birlikte kış lastiklerinde M+S işareti olduğunu da görürüz. Bu işaretleme “Çamur ve Kar” (Mud & Snow) anlamına gelmektedir. Bütün kış lastikleri bu işareti de taşır fakat bu işareti taşıyan bütün lastikler kış lastiği değildir. M+S işareti aslında lastik imalatçıları tarafından belirlenen bir sınıflandırmadır. Bu işaretlemeye aynı zamanda dört mevsim lastiklerde ve 4×4 lastiklerde de rastlarız.

Kış lastiği takma zorunluluğu

Yapıları gereği yaz lastikleri kış koşullarında yetersiz kalır. Hava sıcaklıklarının düşmesiyle sertleşen yaz lastiklerinde yol tutuşu azalır ve fren mesafesi uzar. Lastik sırtında bulunan kanallar da su tahliyesi için yetersiz kaldığından, suda kızaklanma riski artar.

Aracınızın kış koşullarında yola güvenle devam edebilmesi için, ıslak, karlı veya buzlu zeminde yol tutuşunu arttıran kış lastiği kullanımı, Türkiye’deki trafik kuralları gereği zorunlu tutuluyor. Her yıl 1 Aralık – 1 Nisan tarihleri arasında, A türü yetki belgesine sahip, şehirler arası yük ve yolcu taşıyan tüm sürücülerin kış lastiği kullanmaları zorunludur. Yapılan denetimlerde lastiklerin diş derinlikleri (min. 1,7mm) ve kış koşulları için üretildiklerini belirten logolara (M+S) bakılıyor. Bu kurallara uymayanlar için trafik cezaları uygulanıyor.  


4 mevsim lastik, kış lastiği yerine geçer mi?

Dört mevsim lastikleri, ancak kış lastiği özelliğini belgeleyen 3PMSF sembolünü taşıyorsa kış lastiği olarak değerlendirilebilir. Fakat kış lastiği sembolü olmadan sadece “çamur ve kar” anlamına gelen M+S sembolü taşıyan 4 mevsim lastikleri, zorlu kış koşullarına uygun olarak değerlendirilemez, dolayısıyla kış lastiği yerine geçmez.
 

Yaz lastiği ne zaman takılır?

Hava koşulları normal seyrindeyse 1 Nisan’da biten kış lastiği uygulamasının ardından yaz lastiklerine geçmek için bir zorunluluk yoktur. Fakat kış lastikleri yapıları gereği sıcak havalarda yumuşayarak erken aşınacağından, yaz mevsiminde yaz lastiklerinin kullanılması önem taşıyor.